“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka.“ (Surah An Nur : 30)
Firman Allah SWT bermaksud :
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. “ (Surah An Nur : 31)
ULASAN AYAT:
1 - Walaupun pergaulan dibenarkan oleh syariat dalam
suasana terpaksa dan keperluan, namun Islam telah
meletakkan adab-adab dan disiplin dalam pergaulan lelaki dan wanita.
Perkara-perkara inilah yang akan mengekang sikap-sikap serong dalam pergaulan
antara wanita dan lelaki ajnabi. Agar tidak berlaku perkara maksiat yang sering
terbabas di antara lelaki dan perempuan samada yang belum berkahwin ataupun
sudah berkahwin.
2- Kita perlu mengukur adakah pergaulan kita sekarang
ini, sama ada di tempat kerja, dalam kenderaan awam, ketika membeli belah,
bersiar-siar, berpolitik, amal-amal sosial, aktiviti-aktiviti luar dan
lain-lain bertepatan dengan ajaran dan prinsip agama kita Islam. Sikap yang
tidak mengikut lunas-lunas Islam lambat laun akan mengundang kecelakaan dan
murka Allah.
Adab yang perlu dijaga oleh lelaki dan perempuan :
§
Ucapan yang makruf (baik) dan sopan. Allah SWT telah
menjelaskan di dalam Al Quran supaya kita mengucapkan kata-kata yang baik, kita
ditegah sama sekali mengucapkan kata-kata yang janggal pada pandangan
susila atau berbentuk 'flirting' (menggoda), gurauan, sendaan yang tidak
bermanfaat dan sia-sia.
§
Menundukkan pandangan. Dalam surah an-Nur, terdapat
perintah Allah SWT menyuruh lelaki dan wanita menundukkan pandangan
masing-masing khususnya dalam suasana takutkan fitnah dan yang berbaur syahwat.
§
Mengelakkan daripada berhimpit dan bersesak-sesak. Imam Bukhari
meriwayatkan daripada Ummu Salamah bahawa Rasulullah SAW setelah memberi salam
(solat) beliau tidak terus bangun. Ini untuk memberi peluang kepada wanita
keluar dahulu.
§
Tidak berkhalwat (berdua-duaan). Imam Bukhari
meriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah
sekali kali seseorang lelaki bersendirian dengan seorang wanita kecuali jika ia
muhrimnya.”
§
Menghindari tempat syubhah. Sabda Rasulullah
SAW: “Tinggalkanlah perkara yang meragukan kamu…” (Riwayat Bukhari)
Adab khas untuk wanita :
§
Iltizam dengan pakaian Islam. Firman Allah SWT:
“Wahai Nabi katakanlah kepada isteri dan anak-anak perempuan kamu supaya
melabuhkan jilbab mereka.” (Surah Al Ahzab : 59). Dan firmanNya lagi:
“Janganlah kamu berhias diri sebagaimana yang dilakukan oleh kaum jahiliyyah
zaman dahulu.” (Surah Al Ahzab : 33)
§
Serius dalam ucapan, tidak ‘mengada-ngada’ atau
bermanja-manja dalam percakapan. Firman Allah SWT : “Dan janganlah kamu
merendahkan (melunak dan memanja-manjakan) percakapan (yang boleh menambat hati
semasa bercakap dengan lelaki asing) sehingga boleh menimbulkan keinginan orang
yang berpenyakit dalam hatinya (yang menyimpan niat buruk terhadap kamu), dan
ucapkanlah perkataan yang baik (sopan).” (Surah Al Ahzab : 32)
§
Menjaga pergerakan tidak harus mereka memperlihatkan
liuk lintuk dan lenggang lenggok yang menggoda. Firman Allah SWT: “Janganlah mereka
menghentak kaki untuk menarik perhatian kepada perhiasan yang mereka
sembunyikan.” (Surah An Nur : 31)
Justeru itu, pergaulan antara lelaki dan perempuan
amatlah dititik beratkan di dalam Islam. Pastikan kita sentiasa menjaga batasan
antara lelaki dan perempuan dimana sahaja kita berada, terutama di tempat kerja
kerana ianya suasana yang sering melibatkan antara lelaki dan perempuan.
Elakkan diri dari mengundang dosa dan fitnah.
------------------------------------
Apakah sebenarnya ikhtilat (pergaulan antara lelaki
dan wanita ajnabi) itu haram?
Fiqh semasa pada kali ini akan menghuraikan hukum
pergaulan antara lelaki dan perempuan dalam berbagai sempena dari segi dalil,
skop perbincangan dan batas-batas pergaulan. Contohnya wanita di tempat kerja,
di pasar, di pentas dan bergelut di bidang politik. Adakah ia harus melakukan
kerja-kerja yang seperti itu padahal dia terpaksa bergaul, bercakap dan
bersemuka dengan bukan muhram dan bukan kaum sejenis mereka.
Adakah wanita sepenuhnya seperti lelaki dalam
bercampur dengan lelaki ajnabi? Yakni adakah percampuran mereka dengan lelaki
sama dengan percampuran lelaki dengan lelaki, tanpa ada perbezaan?
Jawapannya ialah:
Tidak, secara pastinya tidak. Tidak ada seorang pun
yang mengatakan bahawa pergaulan wanita dengan lelaki sama dengan pergaulan
lelaki dengan lelaki. Kerana asasnya pergaulan lelaki sesama lelaki adalah
harus, tetapi pergaulan lelaki dengan wanita tidak begitu. Maka kalau itu
asasnya, pergaulan lelaki dan wanita adalah haram, bukan harus.
Apakah bentuk pergaulan yang diharuskan?
Setelah kita mengetahui asal hukum pergaulan antara
lelaki dan perempuan adalah haram, maka ia adalah suatu perkara yang wajib
dihindarkan kecuali dalam keadaan terpaksa atau keperluan yang mendesak. Sheikh
Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya al-Mufassal Fi al-Ahkam al-Mar'ah yang masyhur
menyebutkan contoh-contoh keadaan tersebut seperti di bawah.
1- Harus kerana terpaksa (dharurah)
Ikhtilat yang berlaku kerana terpaksa seperti yang
disebutkan oleh Imam Nawawi dengan katanya:
"Berkata ahli mazhab Syafie: "Tidak ada
perbezaan dalam pengharaman khulwah (berdua-duaan) sama ada dalam solat atau
selainnya. Dikecualikan daripada hukum ini keadan-keadaan dharurah, seperti
jika seseorang lelaki ajnabi mendapati seorang wanita ajnabi bersendirian di
jalan, jauh daripada kumpulan manusia, maka harus ia menumpangkan wanita
tersebut jika dibimbangi keselamatannya, maka pada ketika itu hukum
menumpangkannya adalah wajib tanpa khilaf. Antara contoh dharurah yang lain
ialah seperti seorang lelaki ajnabi melarikan wanita dengan tujuan
menyelamatkannya daripada diperkosa, jika itu adalah satu satu jalan untuk menyelamatkan
wanita tersebut.
2- Harus kerana keperluan (hajat)
Ulama' berkata, hajat mengambil peranan dharurah dalam
mengharuskan perkara yang haram. Di sana dicatatkan beberapa keperluan yang
dianggap mengharuskan ikhtilat antara lelaki dan perempuan.
a) Ikhtilat kerana urusan jual beli yang
dibenarkan oleh syarak
Harus bagi wanita bercampur dengan lelaki semasa
berjual beli, melakukan tawar menawar, memilih barang dengan syarat tidak
berlaku khulwat (berdua-duaan) dan memelihara adab adab pergaulan.
b) Ikhtilat kerana melakukan kerja kehakiman
Wanita harus menjadi hakim dalam perkara selain hudud
di sisi Hanafiah dan dalam semua perkara di sisi az-Zahiriah dan Imam
at-Tabari. Sudah termaklum kerja seperti ini mengundang percampuran dengan kaum
lelaki yang terdiri daripada pendakwa, tertuduh, saksi dan lain-lain.
c) Ikhtilat kerana menjadi saksi
Islam mengharuskan wanita menjadi saksi dalam kes
berkaitan dengan harta dan hak-haknya. Seperti dinyatakan dalam ayat akhir
surah al-Baqarah. Menjadi saksi akan mendedahkan diri kepada percampuran dengan
lelaki ajnabi.
d) Ikhtilat kerana amar makruf nahi mungkar
Ibnu Hazmin telah menyebutkan dalam kitabnya
al-Muhalla bahawa Umar al-Khattab RA telah melantik al-Syifa’ menjadi
penguatkuasa perbandaran. Sudah tentu beliau akan bercampur dengan lelaki
ketika menjalankan tugasnya.
e) Ikhtilat kerana melayan tetamu
Harus bagi wanita melayan tetamu bersama suaminya dan
jika ada alasan yang syar'i seperti tujuan memuliakan tetamu dan sebagainya
walaupun ia terpaksa bercampur dengan tetamu. Dalam hadith Bukhari, ada
diriwayatkan bahawa Ummu Usaid melayani Rasulullah SAW dengan menghidangkan
makanan dan menuangkan minuman untuk Baginda SAW.
f) Ikhtilat kerana memuliakan tetamu dan jika
perlu makan bersamanya
Harus bagi wanita makan bersama tetamu dan suami
tetamu kerana tujuan memuliakan tetamu atau tujuan lain yang syar'i. Muslim
meriwayatkan kisah satu keluarga yang ingin memuliakan Rasulullah SAW dan
bertamukan baginda. Oleh kerana makanan yang sedikit, mereka memadamkan api dan
memperlihatkan bahawa mereka makan bersama sama baginda. Ini bererti bahawa
orang Ansar dan isterinya itu duduk bersama tetamu untuk makan bersama,
walaupun mereka tidak makan, kerana mengutamakan tetamu.
g) Ikhtilat dalam kenderaan awam
Harus bagi wanita keluar rumah kerana menunaikan
kerja-kerjanya yang diharuskan, walaupun terpaksa bercampur dengan lelaki
ajnabi, seperti keluar untuk menziarahi dua ibu bapanya, membeli belah dan ke
hospital, meski pun ia terpaksa menaiki kederaan awam yang menyebabkan berlaku
percampuran dengan penumpang lain dari kalangan lelaki ajnabi, dia mungkin
duduk atau berdiri ditepinya. Percampuran ini diharuskan oleh keperluan yang
syar'ie.
h) Ikhtilat dalam kerja-kerja jihad
Antara contoh pergaulan sewaktu jihad ialah seperti
membawa air, merawat pesakit dan seumpamanya. Semua perkara tersebut adalah
harus dilakukan oleh wanita kerana maslahah syariah. Bukhari menyebut dalam
sahihnya daripada Ar-Rabei binti Muawwiz katanya: "Kami bersama Nabi SAW
merawat pesakit, memberi minum dan menghantar jenazah yang terbunuh ke
Madinah."
i) Ikhtilat untuk tujuan belajar atau
mendengar nasihat
Antara suasana yang diharuskan, ikhtilat dengan tujuan
mengajar agama kerana Bukhari meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW keluar pada
satu hari raya dan sembahyang dua rakaat. Setelah selesai solat Baginda
berpusing mengarah wanita. Baginda menasihati mereka dan menyuruh mereka
bersedekah, bersama baginda ialah Bilal.
j) Ikhtilat dalam suasana yang telah menjadi
adat kebiasaan
Tersebut dalam kitab Muwatta' persoalan: "Adakah
harus bagi wanita makan bersama hamba atau lelaki bukan muhramnya?"
Berkata Malik: "Tidak ada halangan pada perbuatan tersebut, jika dalam
ruang uruf bahawa wanita makan bersama lelaki tersebut." Kadang-kadang wanita
makan bersama suami dan mereka yang sering makan bersama suaminya. Antara
contoh yang berlaku pada zaman ini ialah percampuran sewaktu menziarahi sanak
saudara. Dalam suasana yang seperti ini akan berlaku percampuran antara lelaki
dan perempuan dalam satu bilik, makan pada satu meja dan sebagainya. Ini semua
diharuskan selama terpelihara adab-adab Islamiah.
No comments:
Post a Comment